Menu

Så köper du rätt vinterdäck till din bil

Bild: Getty.

När den första snön breder ut sig utanför ytterdörren går det snabbt att glömma det faktum att vi nyss upplevt den varmaste sommaren på över 140 år. Men ja, det blir vinter i år också. Och då är det bra att ha koll så sina däck. 

Martin Gustafsson

Skribent

Smarta Val samarbetar med Refunder, Sveriges största cashback-tjänst med över 300.000 medlemmar. Refunder ger dig kontant återbäring från över 800 kända onlinebutiker, som till exempel Mekonomen, Dackonline, Åhléns och Webhallen. I den här artikeln kan du läsa allmännyttiga konsumenttips som fungerar även utan återbäring. Om du ansluter dig till Refunder genom att klicka på länkar här så får Smarta Val betalt.

Nicklas Ahlqvist, civilanställda bilinspektör på polisen i Växjö och Hans Norén, utredare på Transportstyrelsen, är två experter som vet det mesta om däck. Framför allt vad du som bilägare behöver tänka på.

Första tipset är just det där som många av oss är så dåliga på:

Byt däck innan kylan slår till.

– Sätt hellre på däcken lite för tidigt än för sent. För det som kan hända med däcken när de legat lagrade är att de kan vara lite hårda och då får du inte lika bra grepp direkt när du sätter på dem, ytan behöver ruggas upp lite, säger Hans Norén.

Hans Norén.

Fler och fler låter däckverkstäder lagra däcken men om du väljer att förvara dem hemma är det ett par saker du måste tänka på. 

– Förvarar man dem fel så kan det påverka gummits egenskaper. Då fungerar de inte som det är tänkt från början. Däcken kan bli hårda och om man har dem i närheten av kemikalier kan de bli för mjuka. Så en torr, kall och mörk miljö är det bästa, säger Hans Norén. 

Reklamtips – se till att få återbäring på dina vinterdäck!

Genom att bli medlem i Sveriges största cashback-sajt Refunder ser du till att nästan alltid få rabatt – och du slipper jaga rabattkoder!

Alla köp som görs via Refunder och hos någon av alla de över 800 samarbetspartners som är anslutna ger återbäring som sedan betalas ut i riktiga pengar.  Flera av dem säljer däck och eftersom däck generellt är en rätt stor kostnad blir det i regel flera hundra tillbaka, i rena pengar. Och ska du ändå köpa nya däck så varför inte spara de hundralapparna. Så se till att bli medlem – innan du sätter igång och beställer dina vinterdäck!

Hur länge håller däck då? Våra experter har inget direkt svar, men däcken åldras så fort de utsätts för solljus. 

– Man bör egentligen inte köra på däck som är äldre än 5 till 7 år. När man väl börjat använda dem ska man inte ha dem längre än så, säger Nicklas Ahlqvist. 

Nicklas Ahlqvist.

Och hur är det då med den mest klassiska däckfrågan av alla, vinterdäck med dubb eller utan?

Tyvärr så finns det inget rakt svar på den frågan. Det beror på vilka krav du har. 

– Ska man ut och köra på landsbygden och mindre vägar så är ju dubbdäcken bra. Men åker man mycket stora vägar så underhålls de ju ofta mycket bättre och då kan det räcka med friktionsdäck, säger Nicklas Ahlqvist.

Viktigt är också att välja ett däck som är anpassat för nordisk klimat. Däcken ska vara märkta med m+s (står för mud and snow) och en snöflinga.

Detta gäller för vinterdäck

  • Du ska ha vinterdäck från 1 december till 31 mars om det är vinterväglag.
  • Dubbdäck får du ha från 1 oktober till 15 april. Det är också tillåtet att ha dubbdäck annan tid om det är risk för vinterväglag. OBS! I Stockholm, Göteborg och Uppsala är det dubbdäcksförbud på vissa gator, dubbdäck river upp asfalten och försämrar luften.
  • Mönsterdjupet ska vara minst tre millimeter på vinterdäck. Men däckexperterna Smarta Val har pratat med rekommenderar ingen att köra med vinterdäck som har mönsterdjup under fem millimeter. Mönsterdjupet mäter du med en mönsterdjupmätare eller så fungerar också en femkrona, på de nya femkronorna är det cirka tre millimeter mellan överkanten på de tre kronorna och myntets kant.

Behöver du nya däck och vill komma ner i pris så brukar nätet var ett bra alternativ. Inte behöver det vara krångligt heller – många av företagen samarbetar med lokala däckverkstäder i hela landet dit du kan få dina däck levererade och monterade. 

Det viktiga menar både Nicklas Ahlqvist och Hans Norén är att köpa premiumdäck. 

– Köp bra däck om du ska köpa vinterdäck, säger Hans Norén. 

Unsplash.
Bild: Unsplash.

Hans Norén har också ett viktigt tips om hur du ska tänka med däckens placering på bilen. De bästa däcken ska alltid sitta bak oavsett om du har framhjuls-, bakhjuls eller fyrhjulsdrift. Det för att du inte ska få sladd med bakänden.

– Åker du in i en stolpe eller någonting med sidan så är det inte mycket som tar upp kraften. Måste man krocka så är det bättre att göra det framifrån, säger han. 

Bli proffs på vinterdäck – experternas bästa tips

1

Fundera på dina krav – bor du på landet och kör på mindre vägar så kanske du behöver ha dubbdäck som är bättre på dåligt underhållna vägar och isgator. Och bor du i stan eller nästan bara kör på stora vägar med bra underhåll kanske det bästa är vinterdäck utan dubb.

2

Köp inte de billigaste däcken, köp hellre premiumdäck. 

3

Se till att däcken har rätt märkning, experterna vi har pratat med rekommenderar m+s (mud and snow) och en snöflinga. Snöflingan visar att däcket är särskilt anpassat för vinterväglag.

4

Byt till vinterdäck i tid, gärna innan kylan har kommit. Däcken behöver användas lite innan de fungerar bäst.

5

Ha alltid de bästa däcken med mest mönsterdjup bak för att undvika sladd. Får du sladd finns risken att du krockar in i något med sidan av bilen, där är det mer oskyddat jämfört med om du krockar framifrån. 

6

Se till att dina däck lagras på ett bra sätt – torrt, kallt och mörkt så håller de längre. Och inte i närheten av kemikalier, de påverkar gummit i däcken negativt.  

7

Kolla lufttrycket ofta, gärna en gång i månaden. Följ rekommendationerna i bilens instruktionsbok. 

8

Byter du dina däck själv så byt ut den där domkraften som finns med i bilen. Den ska användas vid någon enstaka punktering och är inte gjord för att lyfta bilen upp och ner flera gånger varje år. 

9

Dra inte åt hjulbultarna för hårt – då kan bulten plötsligt gå av när du är ute och kör. 

10

Däck ska ofta rulla åt ett visst håll för att fungera bäst, såna däck har en pil som visar vilken riktning som är rätt. 

Unsplash.
Bild: Unsplash.

Martin Gustafsson

Skribent